Gdzie są Twoje pieniądze?

Analiza  finansów twojego salonu przypomina trochę renowację domu. Kusi, aby zacząć zrywać podłogi i wyremontować dokładnie wszystko, a z drugiej strony wizja bałaganu, wysiłku i komplikacji odbiera ochotę na robienie czegokolwiek.

Chcąc prowadzić zyskowny salon musisz zdecydowanie mieć pełen obraz wszystkich przychodów i wydatków w Twoim biznesie. Wielu właścicieli salonów uważa, że za firmowe finanse będzie odpowiadać księgowa, której zleca się obsług. Owszem, firma zewnętrzna zadba o prowadzenie wymaganych rejestrów, ksiąg rachunkowych, należyte odprowadzanie podatku itp. Niestety rentowności salonu księgowa nie monitoruje, to odpowiedzialność właściciela lub osoby przez niego do tego oddelegowanej.

Nie trzeba być finansistą, żeby wiedzieć, że pieniądze wpływają do Twojego Salonu od Klientów, a wypływają na zapłacenie rachunków, zakup towaru i inne wydatki. Ale czy na pewno wiesz gdzie, kiedy i ile Twoich pieniędzy wpływa i wypływa z salonu? Śledząc to dokładnie dowiesz się, gdzie są Twoje pieniądze, czy może z któregoś z wydatków mógłbyś zrezygnować, co jest w Salonie dla Ciebie rzeczywiście opłacalne oraz jak mógłbyś zarabiać więcej.

Obrót – to najczęstsze pojęcie jakie słyszę w salonach. Wysokie obroty równa się sukces. Często generowany obrót jest miarą fryzjera. Dobry fryzjer generuje wysokie obroty. Ale czy rzeczywiście obrót jest najważniejszy? Obrót to przychód pomniejszony o podatek, bez uwzględnienia kosztów.

Ale po kolei. Podstawowe pojęcia, które powinniśmy uwzględniać analizując sytuację finansową salonu to:

Przychód – to wszystkie pieniądze, które trafiają do Twojej kasy.

Koszty – to wydatki jakie ponosisz.

Dochód – to kwota, którą uzyskamy odejmując od przychodu kwotę kosztów.

PRZYCHÓD – KOSZTY = DOCHÓD

Wyróżnia się dwie podstawowe kategorie dochodu:

dochód brutto – czyli nadwyżka przychodów nad kosztami przed opodatkowaniem,

dochód netto – czyli nadwyżka przychodów nad kosztami po uwzględnieniu podatku dochodowego.

Dochód stanowi realne odzwierciedlenie kondycji finansowej firmy. To właśnie dochód jest wartością, która przedstawia informację wypracowanym zysku lub poniesionej stracie.

Na początek musisz poznać swoje wszystkie, WSZYSTKIE, bieżące koszty.  Zsumuj wszystkie miesięczne wydatki i pomnóż je przez 12. Jeśli chcesz tą kwestię ułatwić, napisz do mnie wiadomość w sekcji kontakt bloga – prześlę Ci gotową tabelę w Excelu, która pomoże Ci odnotować wszystkie wydatki, jakie ponosisz w salonie w skali roku.

Następnie zbierz dane na temat przychodów w Twoim salonie w analizowanym okresie. Odejmując od przychodu koszty uzyskasz informacje o dochodzie. To właśnie dochód jest miarą kondycji finansowej Twojego salonu.

Oczywiście, jest to podejście bardzo uproszczone, ale a potrzeby analizy finansów Salonu te podstawowe pojęcia możemy przyjąć za niezbędne.

Regularne analizowanie sytuacji finansowej Twojego Salonu, wraz z innymi kluczowymi czynnikami da Ci po pierwsze świadomość w jakiej sytuacji aktualnie Twój Salon się znajduje. Dzięki temu będziesz wiedział, na co możesz sobie pozwolić, a znacznie mniej sytuacji będzie dla Ciebie zaskakujące w zmieniających się dynamicznie realiach rynku. Posiadana wiedza pozwoli Ci na podejmowanie trafnych i korzystnych dla Ciebie decyzji.