Masz tylko jedną szansę na pierwsze wrażenie

Nie oceniaj książki po okładce, a człowieka po pozorach. Brzmi znajomo i rozsądnie, prawda? Niestety nasz mózg niewiele sobie robi z takich zdroworozsądkowych rad. Na dodatek działa w naszym interesie.

Jak myślisz, ile czasu mamy na zrobienie pierwszego wrażenia? Niektórzy mówią, że minutę inni, że 30 sekund. Psychologowie co raz częściej skłaniają się ku opinii, że kilka, nawet trzy pierwsze sekundy, wystarczają, aby nasz mózg wypracował sobie opinię na temat drugiej osoby.

To, że robienie dobrego pierwszego wrażenia jest ważne, to oczywistość. Dlaczego jednak warto pochylić się nad tym tematem. Nasz mózg – nasz największy pomocnik, centrum zarządzania – tu właśnie tkwi przyczyna. Kiedy spotykamy kogoś po raz pierwszy, albo odwiedzamy jakieś miejsce pierwszy raz nasz mózg może sprowadzić nas na manowce. Miewamy tu do czynienia z tak zwaną oszczędnością poznawczą – mózg szybko ocenia rzeczywistość, dążąc do najefektywniejszej pracy, a co za tym idzie tworzy różnego rodzaju uproszczenia i generalizacje.

Jedno z takich uproszczeń w psychologii nazywane jest efektem aureoli. Efekt ten to ogólne nastawienie – korzystne lub niekorzystne. Wrażenie, jakie wywiera na nas dana osoba wpływa na przyszłe oczekiwania wobec niej i nasze wnioski na temat tej osoby.

Jak to działa w praktyce? Zauważając jakąś cechę u innej osoby, automatycznie przypisujemy mu inne, niekoniecznie przez tą osobę posiadane. Oczekujemy, że posiadająca w naszej opinii pozytywne cechy osoba ma inne pozytywne cechy, które cenimy, co więcej mamy skłonność do pomijania jej negatywnych zachowań.

Efekt halo niestety nie działa tylko w pozytywnym wymiarze. Równie chętnie przypisujemy automatycznie negatywne cechy. Nielubiana osoba, która w naszej opinii ma negatywne cechy, może uzyskać od nas dalsze negatywne cechy, a jej osiągnięcia możemy minimalizować.

Najnowsze badania prowadzone przez profesor Uniwersytetu Harvarda, Amy Cuddy, mówią o wrażeniu pierwszych sekund. Zdaniem Amy Cuddy ludzie, spotykając kogoś po raz pierwszy, szybko odpowiadają sobie na dwa pytania:

• Czy mogę ufać tej osobie?

• Czy mogę obdażyć tą osobę szacunkiem?

Jakie to ma znaczenie dla Twojego Salonu? To, jakie pierwsze wrażenie zrobisz na kliencie będzie miało wpływ na to jak będzie postrzegał Salon i jakie będą jego wrażenia z wizyty. Choć oczywiście, efekt, jaki osiągniesz na włosach klienta jest kluczowym czynnikiem jego zadowolenia, to ignorowanie efektu pierwszego wrażenia w Salonie nie może umknąć Twojej uwadze. O tym jak robić dobre pierwsze wrażenie na klientach Twojego Salonu czytaj w kolejnych wpisach na blogu.